تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
بخشایش اردستانی در گفتگو با رویداد۲۴:

ایران در پاسخ به اسرائیل باید صبور باشد | باید سایه تهدید حمله بر سر اسرائیل را نگاه داریم | چه فرقی می‌کند موشک را سپاه به اسرائیل بزند یا حزب‌الله؟

احمد بخشایش اردستانی عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گویداگر ایران صبر داشته باشد و همواره این حق را برای خود داشته باشد و همواره سایه تهدید را بر سر اسرائیل نگاه دارد، بهتر از این است که به سرعت انتقام بگیرد و کار را تمام کند.

ایران در پاسخ به اسرائیل باید صبور باشد/ سایه تهدید حمله بر سر اسرائیل را باید نگاه داریم/ چه فرقی می‌کند سپاه موشک را به اسرائیل بزند یا حزب الله؟

رویداد | زینب غبیشاوی: یک هفته از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت ۷ تن از مستشاران نظامی ایران می‌گذرد اما ایران برخلاف گفته‌هایش مبنی بر پاسخ سخت و تند به اسرائیل، تاکنون اقدامی از خود نشان نداده است. بسیاری معتقدند که ایران باید سریعا به اسرائیل واکنش نشان دهد وانتقام این حمله را بگیرد، برخی دیگر اما می‌گویند نسبت به انتقام از اسرائیل باید صبورانه عمل کرد و همه گزینه‌ها را بررسی کرد.

احمد بخشایشی اردستانی استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی، در گفتگو بارویداد۲۴ می‌گوید: اسرائیل به قصه منطقه با دیدگاه خاصی نگاه می‌کند و معتقد است حمله انصارالله، حماس و یمن به مناطقی از اسرائیل، کار ایران است. درست است که ایران گفته حمله ۷ اکتبر بدون اطلاع ایران صورت گرفته، اما خب همواره اعلام کرده اند که مشورت می‌دهد و حمایت می‌کند و دستشان را پر می‌کند.

بخش های مهمی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

سناریوهای اسرائیل برای حمله به کنسولگری ایران چه بود؟

*اسرائیل بدش نمی‌آید که ایران را مستقیماً وارد جنگ کند و پای آمریکا را به منطقه باز کند. 

*دو سناریو قابل ترسیم است. وقتی اسرائیل کنسولگری ایران را می‌زند، یعنی یک کار غیرعادی انجام داده است، زمانی که یک کار غیرعادی انجام می‌دهد، می‌تواند آدم را به این نتیجه برساند که دارد به پایان جنگ نزدیک می‌شود. پایان جنگ غزه و اسرائیل. بنابراین با توجه به ترس و نگرانی که اسرائیل از موشک‌پرانی ایران دارد، بهتر است که ایران این انتقام را کمی به عقب بیاندازد. 

*سناریو دوم این است که اسرائیل علاقه دارد تا پای ایران را مستقیما به جنگ بکشاند و به دنیا بگوید ایران که تا الان دست‌هایش کار می‌کرده، از این به بعد با خودش مستقیما می‌جنگیم. اما پاسخ این است تو که حریف حماس و از بین بردن آن‌ها نمی‌شوی، چطور می‌خواهی حریف ایران شوی؟

*هدف اسرائیل این است که نشان دهد ایران و اسرائیل سرشاخ هستند و حالا باید آمریکا هم وسط بیایید، اما بعید می‌دانم آمریکا چنین کاری کند. ایران به آمریکا پیام داده که شما ورود نکنید، اسرائیل به خاک ما حمله کرده است و ما هم پاسخ متقابل می‌دهیم. حالا اینکه پاسخ ایران به چه صورت باشد آیا مانند عین‌الاسد باشد یا کشتی‌های اسرائیل بزند یا سفارت‌خانه‌های اسرائیل در امارات و یا آذربایجان را بزند و... فعلا مشخص نیست. 

استراتژی ایران برای مقابله چیست؟

*به نظرم ایران استراتژی پرهیز از تنش را انتخاب کرده است. ایران دوست ندارد در جنگی به صورت مستقیم وارد شود، چرا که همینجوری هم در جنگ است، شاید انتقامش را از طریق گرو‌های نیابتی خود به راحتی بگیرد. ایران به راحتی از طریق حزب‌الله می‌تواند این انتقام را بگیرد. اسرائیل و حزب‌الله مثلا الان طبق یک قاعده مثلا تا مسافت ۵۰ کیلومتر به همدیگر حمله می‌کنند، ولی حالا حزب‌الله می‌تواند به یکباره حمله را به ۲۰۰ کیلومتر در خاک اسرائیل انجام دهد. 

*اما اگر ایران صبر داشته باشد و همواره این حق را برای خود داشته باشد و همواره سایه تهدید را بر سر اسرائیل نگاه دارد، بهتر از این است که به سرعت انتقام بگیرد و کار را تمام کند. البته ایران هم نمی‌خواهد در نظام بین‌الملل بگوید که ما ترس داریم و این کار را نمی‌کنیم، اما همه دنیا می‌داند که ایران جبهه مقاومت است، ایران است که از گروه‌های منطقه حمایت می‌کند. 

*معتقدم اصل اولیه ایران باید پرهیز از تنش باشد، بعد از ۴۵ سال اگر کمی به سمت صلح و صفا حرکت کنیم بهتر است.


بیشتر بخوانید:  ادعای یک وب‌سایت خبری عربی | پیام ایران به آمریکا: در صورتی که اسرائیل را مجبور به پذیرش آتش‌بس کنید، از واکنش به ترور فرماندهان‌مان خودداری خواهیم کرد


*دست‌های ایران در منطقه کار می‌کند. اگر در گذشته ایران را زدند، ایران از طریق دست‌هایش انتقام گرفته است، چه فرق می‌کند که سپاه موشک را شلیک کند یا حزب‌الله! حزب‌الله اکنون موشک‌های ایرانی را به آن سمت شلیک می‌کند. یمن موشک‌های ایرانی را به سمت کشتی‌ها و بندر ایلات پرتاب می‌کند. 

*البته این هنر دیپلماسی ایران است ک بگوید من در جنگ وارد نشدم و این گروه‌ها مستقل عمل می‌کنند.

*اگر پاسخ اسرائیل را بدهیم مجدد باید منتظر پاسخ آن‌ها باشیم. باید به هدف اسرائیل نگاه کرد، اگر هدف آن‌ها کشاندن ایران به جنگ باشد که خب بعد از حمله ما آن‌ها دوباره پاسخ می‌دهند، ولی اگر هدفشان فقط زدن شخصیت‌های جبهه مقاومت ایرانی باشد، من فکر نمی‌کنم که پاسخی دهد. البته پاسخ ایران باید کوبنده، عبرت‌آموز و سخت باشد که می‌تواند در کشور ثالث هم باشد. چراکه اسرائیل در یک کشور ثالث اقدام به حمله کرده است. 

ایران سرشاخ نشود، از دست‌هایش استفاده کند

*من نظرم این است که ما الان هر روز در حال انتقام گرفتن از اسرائیل از طریق دست‌هایمان هستیم. مثل این است بگوییم اگر اسرائیل و ایران باهم سرشاخ شوند آمریکا ورود می‌کند یا نه؟ خب الان امریکا همه‌جوره وارد این جنگ است. اما به ایران در ظاهر می‌گوید نمی‌خواهم تنش را بیشتر کنیم.

*وقتی ما انتقام مستقیم می‌گیریم که جنگی وجود نداشته باشد، وقتی ما از جبهه‌های مقاومت حمایت می‌کنیم، یعنی این انتقام خود به خود در حال گرفتن است. دست‌های ایران در منطقه اسرائیل را احاطه کرده است. 

*آمریکا و اسرائیل یک جنگ اقتصادی را علیه ایران شروع کرده‌اند. سختی معیشت در ایران بخشی از آن ناشی از تحریم و بخشی از آن مربوط به سوء‌مدیریت‌ها و بخشی هم به دلیل هزینه‌های جنگ در منطقه است. بحران اقتصادی در ایران می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. تحریم‌ها را بخشی از جنگ اقتصادی غرب علیه ایران می‌دانم که بخواهند ایران به تسلیم وا دارند. بخشی از احتیاط ایران نسبت به جنگ این است که ایران در وسط معرکه قرار دارد، اما با دست‌هایش.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان